علاوه بر مترو،خشکی زاینده رود نیز تهدید دیگری بر حیات سی و سه پل

جبهه همبستگی خلیج فارس گزارش داد: 

 

سال ۱۳۴۹ روزنامه ای تیتری با این عنوان منتشر کرد “سی و سه پل امروز و سی و دو پل فردا”. آن روز نخستین حساسیت بر روی تیتر یادشده از سوی سازمان میراث فرهنگی آغاز شد البته نه عکس العمل منفی بلکه مرحوم “باقر شیرازی” رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی دستور مرمت سریع پل را داد.

جعفر کساییان کارشناس ارشد عمران که آن زمان معاون دفتر فنی سازمان میراث فرهنگی اصفهان بود مسئول مرمت این پل شد.

وی بیشترین هدف خود را از این مرمت خالی کردن گنبدی های پل از بار سنگین خاک و بتون قرارداد و با بتون آرمه این بار را کاهش داد.

  

 

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آسیب پل به دلیل خشکی حتمی است و مسئولان باید به سرعت برای نجات سی و سه پل در شرایط کنونی اقدام کنند.

کساییان خاطرنشان کرد: در گذشته برای ساخت آثار تاریخی به جای بتون از ساروج که مخلوط ماسه و آهک بود استفاده می کردند.

وی یادآور شد: در حال حاضر با وجودی که ۴۰۰ سال از عمر این بنای تاریخی می گذرد اما پل همچنان طراز است و آب را به صورت یکنواخت پخش می کند به طوریکه حتی یک سانتی متر هم اختلافی ندارد و این امر موجب زیبایی پل شده است.

این کارشناس ارشد عمران اظهار داشت: پایه های سی و سه پل باید مرطوب باشد و توالی خشکی به آن صدمه می زند.

وی با اشاره به ترک خوردن خاکهای رس کف رودخانه افزود: با کاهش سفره های زیرزمینی آب ساروج هم به تدریج خشک و حالت اصلی خود را از دست می‌دهد.

کساییان خاطرنشان کرد: وقتی مقابل سر در مدرسه چهارباغ می ایستم مشاهده می شود که سمت چپ سر درب که آب از زیر آن عبور نمی کند و دارای کاشی معرق است، دچار شکستگی شده که این امر خود مبین این اصل است که وقتی پای فونداسیونی از جنس ساروج آب نباشد، اثر آسیب می بیند.

این مرمتگر قدیمی سی و سه پل با اشاره به عبور مترو از نزدیکی این اثر باشکوه بیان داشت: بارها گفته شده که هر چه سازه ای دورتر از پل باشد بهتر است زیرا که هم حفر تونل و هم بهره برداری از آن لرزه هایی ایجاد می کند.

وی با اشاره به گفته های مسئولان مبنی بر کاهش ارتعاشات به روش های مختلف افزود: می توان برای کاهش ارتعاشات اقداماتی انجام داد اما نیاز به مرمت مداوم ریل ها دارد و ما هم نشان داده ایم که چقدر در مرمت استاد و شهره هستیم.

کساییان بیان داشت: مسئولان سازمان قطار شهری به نحوی اصرار بر عبور مترو از محور چهارباغ و کنار سی و سه پل داشتند و دارند که حتی نقشه‌ای طراحی کرده اند که در صورت امکان مترو را دقیقاً از زیر پل عبور دهند.

این کارشناس ارشد عمران افزود: اکنون حتی بسیاری از شهرسازانی که در گذشته موافق عبور مترو از چهارباغ بودند متوجه شده اند که گزینه عبور از خیابان شمس آبادی بهتر بود اما

TBM دیگر راه بازگشت ندارد.

کساییان اظهار امیدواری کرد مسئولان به فکر حفظ و نجات آثار ارزشمند تاریخی ایران باشند و اجازه ندهند سرمایه های ملی و بین المللی کشور نابود شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدرضا زادهوش جمعه 3 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 07:11 ب.ظ http://www.mirasyar.persianblog.ir

علی رضا خان! چرا به من سر نمی زنی؟
محمدرضا زادهوش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد