X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 27 مهر‌ماه سال 1388
دستان پشت پرده مانع بررسی پرونده قضایی متروی اصفهان شده اند

 گزارش خواندنی زیر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "جبهه همبستگی خلیج فارس" و به قلم دوستان خوب و تلاشگرم فاطمه حاتمی و ایمان حجتی در افشا نمودن دست های پشت پرده پرونده جنجالی متروی اصفهان است:



عبور مترو در شهر تاریخی اصفهان در چند سال گذشته به دلیل بی‌توجهی شهرداری اصفهان به نکات و تذکرات کارشناسان به دل‌نگرانی بزرگی در میان مردم، دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان در تمام کشور تبدیل شده است.

عبور مترو در شهر تاریخی اصفهان در چند سال گذشته به دلیل بی‌توجهی شهرداری اصفهان به نکات و تذکرات کارشناسان به دل‌نگرانی بزرگی در میان مردم، دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان در تمام کشور تبدیل شده است.شاید اولین حاشیه بزرگ این طرح، بی‌توجهی مسئولان شهری به دو مصوبه شورای عالی ترافیک بود که طرح عبور مترو از خیابان شمس‌آبادی به جای محور تاریخی چهارباغ عباسی را مطرح کرده بود. این مسئله درحالی بود که بدلیل کشمکش‌هایی در میان ارگان‌های مرتبط با اجرای این پروژه، مترو از خیابان چهارباغ عباسی عبور و به پل تاریخی “سی و سه پل” نزدیک شد. هرچند این نقطه پایانی بر مسائل پیرامون مترو اصفهان نبود و ماه گذشته خبرگزاری ایلنا با انتشار گزارشی از “انحراف تونل مترو اصفهان از مسیر اصلی در نزدیکی سی و سه پل” پرده برداشت. این گزارش با واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولان شهری اصفهان مواجه شد. سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در اولین گام این مساله را تکذبب کرد و چند هفته بعد شهردار اصفهان در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تائید انحراف تونل مترو اصفهان، انحراف ایجاد شده را “عمدی” دانست. این مساله از سوی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تائید شد.

انحراف عمدی چگونه ممکن است؟

مسئولان شهری اصفهان، پس از تایید انحراف مترو، دلیل انحراف تونل شرقی متروی اصفهان را بدون بررسی‌های کارشناسانه و در نظر گرفت نظارت ضعیف کارفرما و پیمانکار، وجود شخص سومی دانستند که با دسترسی به رمز ورود کامپیوتر نقشه برداری TBM، به صورت عمدی مقدمات این انحراف را رقم زده است. این درحالی است که طبق مستندات خبرنگار ایلنا اعمال هرگونه تغییر در خط پروژه بر روی سیستم راهبری دستگاه حفار نیازمند کلمه عبور، مهارت و زمان لازم است و صرف دسترسی به رمز عبور هرگز نمی‌تواند منجر به دستکاری در خط پروژه شود. تغییر مسیر حرکت دستگاه حفار از مسیر پروژه در صورتی امکان پذیر است که فرد با مهارت بسیار بالا در زمینه نقشه‌کشی مختص تونل‌های مترو پس از دسترسی به پنل ویرایش مجدد خط پروژه، با ویرایش مختصات، هفت مرحله امنیتی پس از آن را طی و در آخرین مرحله رمز عبور را برای ثبت اطلاعات وارد کند. ادعای انحراف عمدی تونل مترو اصفهان در حالی مطرح می‌شود که با وجود چند نگهبان در درگاه‌های ورودی شخص ناشناسی هرگز نمی‌توانسته وارد تونل شود و همچنین مهارت کار با پنل ویرایش مجدد خط مترو این دستگاه را تنها دو شخص در سمت‌های نقشه بردار ارشد پیمانکار و نقشه بردار ارشد دستگاه نظارت مقیم از سوی کارفرما داشته‌اند.

ناظران کارفرما در زمان ایجاد انحراف کجا بودند؟

در صورت صحت ادعای مسئولان شهری اصفهان مبنی بر عمدی بودن انحراف ایجاد شده، مشخص نیست دستگاه نظارت مقیم که از سوی کارفرما یعنی سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان با دستمزدهای بسیار بالا استخدام و در تمامی ساعات حفاری در حال مانیتور کردن وضعیت پیشروی دستگاه TBM هستند، چگونه در طول مدتی که دستگاه از مسیر اصلی خارج شده و در مسیر اشتباه در حال حفاری بوده متوجه بروز خطا نشده‌اند و پس از گذشت سه هفته و ۴۰ متر حفاری اشتباه متوجه انحراف شده و دستور توقف صادر کرده‌اند؟

اگرچه مسئولان قطار شهری و شهرداری اصفهان تلاش کردند تا با نشان دادن عمدی بودن انحراف مترو، سرپوشی بر روی نظارت ضعیف خود قرار دهند اما طبق نظرات کارشناسان شرکت VMT آلمان که نقشه‌برداری این پروژه را بر عهده دارد، این انحراف تنها به دلیل عدم رعایت قوانین و استانداردهای لازم در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای دستگاه TBM بوده است. در نامه شرکت VMT استفاده نادرست یا بیش از حد مجاز از برخی ابزارها مانند دوربین و لیزر دستگاه که در دقت عملیات حفاری نقش مهمی دارند، عوامل موثر در ایجاد این انحراف دانسته شده است. بدون تردید سهل انگاری‌ها، نظارت ضعیف، استفاده از افراد ناکارآمد و بی‌توجهی به نکات فنی در صدر دلایل انحراف مترو قرار دارد.

راه حل خروج از بحران مدیران شهری و نقض دوباره قوانین سازمان میراث فرهنگی!

حفاری اشتباه ۴۰ متر طولی و ۶ متر فاصله دهانه مترو با نقطه انحراف، ادامه حفاری تونل شرقی مترو اصفهان را با مشکل مواجه کرده است.

اکنون مسئولان شهری اصفهان برای حل این مشکل و بازگرداندن تونل به مسیر اصلی، با چند گزینه مواجه هستند که گزینه‌ای که بیش از سایرین مدنظر قرار گرفته است، حفر شفت(چاه) به عمق حداقل ۱۵ متر در ابعاد ۱۷×۱۱ متر در کنار پل تاریخی سی و سه پل و بازگرداندن دستگاه به مسیر اصلی از طریق این شفت است. طبق مشاهدات در هفته گذشته، مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان در حضور اعضای شورای شهر و رییس میراث فرهنگی اصفهان نقاط حفر شفت در کنار رمپ جنوبی سی و سه پل را علامت گذاری کرده‌اند.

هرچند رئیس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان مخالفت صریح خود را در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده است اما حضور او در کنار دیگر مسئولان در زمان نشانه‌گذاری محل احداث شفت به نوعی موافقت ضمنی او با این مساله به حساب می‌آید.

زمینه‌سازی برای حفر شفت در کنار سی و سه پل در حالی صورت می‌گیرد که طبق ماده ۱۳ سازمان میراث فرهنگی و ماده۵۶۰ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، هیچ کس حق هیچگونه عملیاتی بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی در اطراف محوطه‌های ثبت شده ملی را ندارد و برای متخلفان از یک تا سه سال حبس در نظر گرفته شده است.

برخورد یا عدم برخورد با سی و سه پل، کدام حرف را باور کنیم ؟

درحالی که رسانه‌‹ها از قول یک منبع آگاه اعلام کردند که دستگاه حفار TBM با پایه‌های پل برخورد کرده است، عبدالجواد زعفرانی مدیر عامل سازمان قطار شهری، در نشست مطبوعاتی خود با تکذیب این خبر اعلام کرد که دستگاه TBM در زمان انحراف خود با بستری سنگی و جوش سنگ مواجه شده و برخورد کرده است.

این صحبت در حالی مطرح شد که امیر مهدی حلبیان، عضو پروژه بررسی مهندسی سازه سی و سه پل و تاثیرات عبور مترو بر روی این پل به خبرنگار ایلنا گفت: در نزدیکی سی و سه پل تا عمق ۲۰ متری هیچگونه بستر سنگی و یا سنگ سفتی وجود ندارد.

البته در اولین خبر منتشر شده به نقل از یک منبع اگاه در سازمان قطار شهری اصفهان این مطلب بیان شد که در واگن‌های حمل خاک‌های حفاری شده، مصالح غیرعادی که به قسمتی از پی یک سازه شباهت داشته دیده شده است که احتمال دارد دستگاه در زمان انحراف با پی آخرین دهنه سی و سه پل برخورد کرده و این مصالح، قسمتی از پی این بنای تاریخی باشد که در صورت صحت داشتن این خبر، پل سی‌و‌سه پل پس از جاری شدن آب رودخانه، نشست می‌کند.

رمپ‌ها نیز جزیی از بدنه سی و سه پل به حساب می‌آیند

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در کنفرانس خبری خود در مورد فاصله دستگاه حفار و سی و سه پل در زمان حفاری و نقطه توقف گفته بود: اکنون دستگاه حفار در فاصله ۷/۳۳ متری سی و سه پل متوقف شده است. وی در توضیح این فاصله گفته بود: رمپ‌های سی و سه پل جزئی از پل نیستند و این فاصله از آخرین دهنه محاسبه شده است.

مرتضی سقائیان، شهردار اصفهان نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به فاصله تونل مترو از سی و سه پل گفت: «برخی از مطبوعات در این راستا دست به شایعه پراکنی زدند و از ضربه زدن دستگاه TBM به پایه سی وسه پل خبر دادند در حالی که طبق مستندات موجود اکنون فاصله از پایه پل در نقطه شروع انحراف ۴۲ متر و ۲۶ سانتیمتر و این فاصله در نقطه میانی انحراف ۴۵ متر و ۷۷سانتیمتر و در نقطه پایانی نیز ۷۱متر است.»

این در حالی است که طبق آمار ارایه شده توسط شهردار اصفهان، انحراف مترو باعث دور شدن تونل شرقی مترو اصفهان از سی و سه پل شده است که با نقشه شرکت VMT، اظهارات مدیرعامل سازمان قطار شهری و مختصات نقاط کنونی که برای احداث شفت در نظر گرفته شده است، در تضاد کامل است و یک محاسبه ساده نیز نشان می‌دهد امکان دور شدن تونل مترو از سی و سه پل با انحراف ایجاد شده امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر نیز، حلبیان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: رمپ‌ها در دو طرف سی و سه پل جزیی از بدنه به حساب می‌آیند و لرزش‌ها بر این دو رمپ بر کل بدنه سی و سه پل تاثیر تخریبی می‌گذارد و از نظر علمی باید فاصله‌های تونل مترو در تمامی این نقاط و همچنین رمپ‌ها از هر طرف کاملا رعایت شود.

شاکیان پرونده مترو: دادگستری اصفهان هیچگونه همکاری نمی‌کند

۱۵۰۰شاکی پرونده مترو که از سال ۱۳۸۵ در مورد عبور مترو از خیابان چهارباغ از متولیان امر به دادگستری اصفهان شکایت کرده بودند، در مورد پیگیری پرونده خود، اظهار داشتند: شهردار و استاندار اصفهان و همچنین مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و رئیس میراث فرهنگی اصفهان که در موضع تصمیم‌گیری در مورد مترو بودند، باید پاسخگو عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ و همچنین انحراف مترو و برخورد آن با پل تاریخی سی و سه پل باشند.

همچنین وکیل این پرونده اظهار داشت: طبق ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی، هرکس میراث فرهنگی را تخریب کند باید تحت تعقیب قرار بگیرد و از آن جهت که بازپرس سابق شعبه ۵ اصفهان حکم داده که مترو نباید از زیر چهارباغ عبور کند و در غیر این صورت این اقدام شهرداری اصفهان بر خلاف مصالح ملی است، با استناد به اصل ۸ قانون اساسی، “تعقیب مسئولین مترو در اصفهان نه تنها لازم است بلکه از باب امر به معروف و نهی از منکر واجب است” دادستان و همچنین مسئولین مترو باید پاسخگو باشد.

بازپرس سابق شعبه ۵ دادگستری اصفهان، حکم توقف پروژه و تعقیب مسئولان مترو را صادر کرده بود اما دادستان اصفهان تا کنون هیچگونه اقدامی در این جهت انجام نداده است.

وکیل این پرونده گفت” با توجه به ماده ۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری که می گوید: “هر مقام رسمی که از دستورات مقامات قضایی تخطی کند باید مجازات شود” دادستان اصفهان نیز به دلیل عدم رعایت مصالح عمومی باید تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شود.

همچنین شاکیان این پرونده، خواستار تعقیب مسئولان مترو به اتهام سهل انگاری، سوء استفاده از مقام و عدم رعایت مصالح جامعه هستند.