مترو، محور دیدار فعالان مدنی با شهردار اصفهان!

مترو، محور دیدار فعالان مدنی با شهردار اصفهان!


در آستانه روز اصفهان بودیم که دبیر انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان با من تماس گرفته و خبر از تنظیم قرار ملاقاتی با شهردار اصفهان با محوریت بحث مترو دادند.

چند روز پیش از آغاز آذر ماه، از دفتر شهردار با دکتر حق پناه (دبیر انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان) تماس گرفته و قرار ملاقاتی برای پنجشنبه تنظیم کرده بودند که البته این قرار به درخواست یکی دو تن از دوستان عضو جامعه اسلامی مهندسین بود که به گفته خودشان با هدف رفع سوء تفاهم های موجود بین بدنه غیردولتی و فعالین مدنی(یعنی ما!) با شهرداری و مسوولین درگیر در پروژه بحث برانگیز و جنجالی قطار شهری اصفهان، هماهنگ شده بود.



دکتر بهزاد حق پناه( عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دبیر انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان)،مهندس محمد کوشافر (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد  و دبیر پیشین شبکه زیست محیطی استان اصفهان)، علیرضا روحانی (رییس پیشین فدراسیون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مجمع ملی جوانان و سخنگوی ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان) و مهندس مجتبی کنعانی (رییس کمیسیون میراث فرهنگی ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان) افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند.

این جلسه قرار بود از ساعت 11 تا 12 یعنی به مدت نهایتا یک ساعت به طول انجامد ولی تمایل آقای شهردار به ادامه نشست ما را تا ساعت 2 پس از نیمروز در محضر ایشان نگهداشت.

در این نشست، مهندس فاتحی یکی از باسابقه ترین کارشناسان سازمان قطار شهری اصفهان که از دهه 60 تا به امروز در این سازمان و در این پروژه درگیر بوده به همراه  معاون عمرانی شهردار و رییس روابط عمومی شهرداری اصفهان نیز حضور داشتند.

به دلیل تعهد اخلاقی مبنی بر عدم انتشار محتوای نشست و صحبت های مطرح شده که دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد(شهردار اصفهان) در آغاز نشست از ما  گرفت، از انتشار آنها خودداری می کنم و فقط بسنده می کنم به اشاره اجمالی و تیتروار مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست:

پس از ارایه یک گزارش به نسبت طولانی از سوی شهردار و بیان تاریخچه برج جهان نما و متروی اصفهان و اشاره به افراد درگیر در این پروژه ها، ارتباط این دو پروژه به یکدیگر و البته سیاسی جلوه دادن آن، دکتر سقاییان نژاد با تاکید بر اصل اعتماد متقابل (بین ما و خودشان) به بیان فعالیت های مطالعاتی،تحقیقاتی و اجرایی پروژه قطار شهری اصفهان پرداخت و پس از پایان گفته های وی، مهندس فاتحی وارد بحث شد.

در نهایت حاضران غیردولتی با توجه به مباحث مطرح شده، مشاهده برخی اسناد، مکاتبات و نقشه ها، همچنان قانع به انتخاب مسیر چهارباغ عباسی به جای خیابان شمس آبادی  نشده و با اتخاذ این تصمیم همچنان مخالفت کرده و انتخاب این مسیر را با توجه به رخدادهای اخیر به ویژه برخورد دستگاه TBM با رمپ سی و سه پل، بسیار پر ریسک (از نظر روانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی) دانستند.

اما شاید دو نکته در این نشست برای شخص من بسیار مهم و در عین حال جالب توجه بود و می توانم به عنوان یک دستاورد به آن اشاره کنم.

نخست اینکه آقای شهردار به مخالفت خود با ایجاد شفت عمودی به عنوان یکی از چند راه پیش روی شهرداری و سازمان متروی اصفهان ( که تا به امروز یکی از دغدغه های فعالان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان بوده است، چرا که ایجاد شفت، حیات سی و سه پل را با تهدید جدی روبرو خواهد ساخت) جهت نجات از مخمصه ایجاد شده در کنار سی و سه پل مخالف بود و البته خود را در این حوزه تنها دانست و به معاون عمرانی خود که در کنارش نشسته بود اشاره کرد و گفت:هر چند همین آقای مهندسِ معاون ما از موافقین انتخاب این راهکار هستند و ریسک تهدید حیات سی و سه پل را در حداقل میزان ممکن می دانند، ولی من به عنوان شهردار که باید سایر مسایل به ویژه مسایل اجتماعی، فرهنگی و روانی در این زمینه را هم مورد توجه قرار دهم، مخالف ایجاد شفت هستم و در صورتی که رای من بر رای دیگران در تصویب این مساله غالب نشود، در کنار امضای خود حتما خواهم نوشت که من مخالف انتخاب و اجرای این راهکار بودم!

دومین مساله، پذیرفتن پیشنهاد ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان مبنی بر تشکیل کمیته ای مستقل با حضور دو نماینده از سازمان های غیر دولتی و دو نماینده از مطبوعات و رسانه های منتقد به همراه نماینده دستگاه های دولتی مرتبط جهت بررسی کلیه مسایل مربوط به متروی اصفهان با هدف رفع سوء تفاهم های موجود و بازگشت اعتماد از دست رفته شهروندان نسبت به عملکرد شهرداری و مدیران شهری و استانی  از سوی شهردار بود که مسوولیت پیگیری سریع و اجرای آن را به آقای آذربایجانی رییس روابط عمومی خود واگذار کرد.

هر چند که ما همچنان بر همان مواضع پیشین خویش پافشاری می کنیم و همچنان انتخاب مسیر چهارباغ عباسی را یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخی مدیران و مسوولان اصفهان می دانیم که پیرو آن حیثیت تاریخی و فرهنگی ایران و اصفهان لکه دار و مورد تعرض واقع شد، هم چنین بر این باوریم که طرح های توسعه در باشکوه ترین و بزرگترین پایتخت نخستین امپراتوری شیعه در جهان و عروس شهرهای مشرق زمین، تنها توسعه عمرانی را مد نظر دارد و هرگز بر مبانی توسعه پایدار استوار نیست و ادامه این روند بهشت ثانی خداوند بر روی زمین را به نیویورک ثانی بدل خواهد ساخت، ولی امیدواریم که این نشست نتایج مثبتی را در نجات میراث و هویت و آبروی از دست رفته این شهر در پی داشته باشد.

نظرات 4 + ارسال نظر
ایمان شنبه 7 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:59 ق.ظ

البته اگر اصفهان تبدیل به نیویورک شود که مشکلی نیست. تازه خوشحال هم می شویم. اما فعلا هدف ترکستان است ...
راستی بم فرو ریخت و هیچ خللی در ارزش های انقلاب ایحاد نشد. سی و سه پل هم اگر فرو بریزد نه خللی در ارزش های انقلاب به وجود می آید و نه خللی در ارزش های میدان انقلاب!

لطف ا...حاجی هاشمی ی - م شنبه 7 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 05:00 ب.ظ

دوست فرهیخته و ایرانی آزاده جناب آقای مهندس علیرضا روحانی
درود فراوان برشما ُُ ضمن عرض شاد باش به پیشگاه شماعزیزان دست اندر کاران وکوشندگان میراث اصفهان زیبا . تشکیل پیروزمندانه ی نخستین همایش این کانون را به فال نیک گرفته از کوششها و زحمات ارزشمند میهن پرستانه ی شما عزیزان سپاسگزارم. با آرزوی پیروزی روزافزون برای شما سروران شاد و پایدار باشید

مجید مسعودی یکشنبه 8 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:19 ب.ظ

0 - علی آقای روحانی سلام و خسته نباشی. به عنوان کسی که کمابیش در جریان تلاش های مدنی شما و دوستانتون برای حفظ میراث تاریخی این شهر بودم، لازمه که یک خدا قوت و دست مریضات اساسی به شما و دوستانتون عرض کنم. انصافا کارهای بزرگی رو شروع کردید و ایشالا که ادامه هم پیدا کنه.
1 - اینکه فعالان مدنی درگیر در پروژه ی متروی اصفهان به دیداری با جناب شهردار دعوت میشند، به خودی خود یک موفقیت بزرگ برای فعالان مدنی اصفهان بحساب میاد. چرا که این دیدار نشون میده فعالیت های مدنی شما تاثیرگذار بوده و جمعی که در این پروژه درگیر بودند چنان تاثیری داشته اند که در نهایت جناب شهردار رو بر اون داشته که از در گفتگو و تبادل نظر با این جمع و گروه وارد بشه. به این معنا که شاید تا قبل از این دیدار، فعالیت هاتون معطوف به "به رسمیت شناخته شدن توسط مسئولان شهری" بود. اما پس از این دیدار میشه اینطور برداشت کرد که مدیران شهری این صدای مدنی شما رو به رسمیت شناختند و پذیرفته اند که حرف و کلام شما رو بشنوند.
2 - در این مرحله که حرف و کلام مدنی شما به عنوان صدایی غیر همسو با سیاست های مستقر شهری، تنها پذیرفته شده که شنیده بشه،دو ویکرد کلی رو میشه تصور کرد: رویکرد اول همان تاکید بر روی مواضع اولیه ست که اسمش رو رویکردهای آرمانگرایانه میگذاریم (البته مسلمه که در اینجا منظور، آرمان های شهری ست!) و رویکرد دوم اینه که با عدول کامل و منفعلانه از آمان های نخستین شهری، در ساختار رسمی سیاست های شهری شهرداری اصفهان هضم و جذب بشید.
3 - رویکرد اول با تمام جذابیت هاش، به سبب تاکید فراون بر آرمان های شهری نخستین، فاقد تاثیرگذاری عملی و عینیه و رویکرد دوم هم که اضمحلال کامل و تمام عیار! در نهایت بنظر میرسه بر اساس منطق برد برد، با استفاده از فضای بوجود آمده پس از این ملاقات، لازمه وارد یک سلسله گفتگوهای سازنده و تاثیرگذار با برنامه ریزان شهری بشید و سعی کنید روی طرح ها و پروژه های شهری تاثیر بگذارید. در اینجا مسلمه که شاید دیگر نتوانید به صورت فعال، با طرح های شهری مصوب شده ی قبلی مخالفت علنی داشته باشید، اما در عوض این توانایی رو خواهید داشت که نقطه نظراتتون رو در طرح های آینده ی مدیریت شهری لحاظ کنید. بنظر میرسه رویکرد سوم رویکرد عقلایی تری باشه و اگه این اتفاق مبارک بیافته، موفقیت بزرگی برای کل جامعه ی مدنی لاغر و فرتوت ایران عزیمون بوده که در نهایت سودش رو هم شهروندان عزیز اصفهانی خواهند برد و چه کاری پر ارزش تر و گران بهاتر از این کار.
4 - در نهایت از جناب سقائیان نژاد هم باید تشکر کرد. حتی اگر این دیدارها و این تبادل نظرها با فعالین مدنی اصفهان به هر دلیلی به همین یک جلسه هم ختم شود، اقدام، اقدام درست و شایسته ای بود.
به امید فربه گی جامعه ی مدنی ایران عزیزمان

مرتضی دوشنبه 9 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:25 ق.ظ

به نظر من مترو وسیله نقلیه ی طیبه ای نیست و نشان و نماد عبور مرور کفار است. باید وسایل نقلیه ما منطبق با دین مان باشد و لاغیر.........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد